Op cruise met Silversea naar Antarctica

Een cruise naar Antarctica is een avontuurlijke en fascinerende reis naar een van de meest ongerepte en afgelegen plekken op aarde. Scheep met ons mee in op de reis van ons leven. In Maart zijn we vertrokken met het nieuwste ultraluxe expeditie cruiseship van  de rederij Silversea: Silver Endeavour  naar Antarctica.

Het schip is in 2021 in de vaart gekomen en speciaal gebouwd voor expedities en is uitgerust om de meest uitdagende zeeën te trotseren. Het schip is heeft is een Polar Class PC6, wat betekent dat het geschikt is voor navigatie in ijzige wateren en uitdagende poolomstandigheden.

Er is plaats voor 200 passagiers, zodat je veel tijd aan land kan doorbrengen. Meer info

Het schip heeft verschillende restaurants en bars waar je de hele dag door kan genieten van lekker eten, goede koffie of iets sterkers dankzij de all inclusive formule.

cruiseschip Antarctica
interieur van cruiseschip
de brug van cruiseschip
restaurant cruiseschip

Dag 1: Antwerpen- Amsterdam - Santiago de Chile

Als je bij Silversea een cruise boekt ( door to door) is er vervoer van je thuis naar de luchthaven (max. 80 km) inbegrepen. Schiphol ligt verder, daarom laten we ons naar het station Antwerpen centraal brengen om daar de Thalys naar Schiphol te nemen. Een uur komen we al aan op de luchthaven. Onze KLM vlucht naar Santiago de Chile via Buenos Aires vertrekt pas om 20.35. We vliegen vandaag in de nieuwe premium comfort klasse. Deze bevindt zich in het vliegtuig tussen de  business en economy comfort klasse. Deze klasse heeft bredere stoelen, meer beenruimte en andere maaltijden.

Na een vlucht van 18 uur met een technische stop in Buenos Aires ( We moeten het vliegtuig even verlaten en samen met de passagiers richting de emigratie wandelen, als je op de trap halverwege bent, neem je als transitpassagier een afslag naar links om bij een kleine handbagage controle uit te komen. Na 1,5 uur wachten  vlieg je met hetzelfde toestel verder nog een kleine 2 uur verder) komen we de volgende middag aan in het Santiago de Chile, waar er zomerse temperaturen zijn en nemen en nemen we een taxi naar het het hotel. In de gang vlak na de bagagebanden staan verschillende standjes van taxi bedrijven. Je betaald cash of met je kredietkaart een vaste prijs naar gelang je locatie en krijgt een ticket met een nummer. In vertrekhal staat de chauffeur die overeenkomt met je nummer te wachten. Ons hotel was ongeveer een uur rijden en was 21000 CLP (25 euro).

centraal station Antwerpen
vliegtuig klm

Dag 2- 3- 4: Santiago de Chile - Puerto Williams

We verblijven 2 nachten in het Mandarin Oriental hotel en genieten van de zomerse temperaturen aan het zwembad. Op dag 4 maken we ons na het ontbijt klaar voor de vlucht naar Puerto Williams waar we inschepen. Bussen brengen ons in verschillende groepen naar een apart deel van de luchthaven waar 3 toestellen van Air Antarctica ons op staan te wachten. De service aan boord is meer dan goed, met een lekker lokale maaltijd. Via het entertainment programma van Silversea kan je tijdens de vlucht o.a films streamen op je gsm. Na een vlucht van 5 uur met adembenemende uitzichten komen we in de vroeger avond aan in Puerto Williams.

hotel met zwembad
letters puerto williams

Dag 5-6: Drake passage

We openen de gordijnen en de balkondeur van onze suite en worden verwelkomt door de frisse zeelucht. Omdat het schip gisteren pas na middernacht is vertrokken, hebben de uitvaart van het Beagle kanaal niet ervaren en ontwaken we nu op volle zee.

Alle kajuiten op de Silver Endeavour zijn ruime suites met  privébalkons. Ze zijn luxueus ingericht en persoonlijke butlerservice. In de kajuit ligt een verrekijker en is een minibar aanwezig. Deze ochtend ontbijten we in het buffet restaurant achteraan het schip, dankzij de panoramische ramen heb je hier een prachtig zicht. Als je liever ontbijt in je kajuit kan je `s avonds ook roomservice bestellen dat de volgende ochtend door je butler wordt geserveerd op een prachtig gedekte tafel ( die uit een kast wordt getoverd) in je kajuit.

De rest van de 2 dagen brengen we door met het schip verder te verkennen, onze expeditie jassen te passen en kennis te maken met het expeditie team .Als je inscheept op een expeditie zijn er een aantal verplichte briefings. Over hoe veilig in en uit een Zodiac te stappen, hoe een zwemvest aan te doen, een aparte briefing voor als je wil gaan kajakken en de IAATO regels. Deze regels zijn ter bescherming van de natuur en de dieren en verspreiding van de vogelgriep te beperken. We mogen o.a niet gaan zitten op het ijs, ook geen rugzakken neerleggen,… Voor we af en aan boord gaan dienen we onze laarzen te ontsmetten. Ook moeten we met al onze kledij en apparatuur die we mee aan land gaan nemen langs het expeditie team om deze te laten stofzuigen, ontsmetten om geen bacteriën, virussen, van andere continenten aan wal te brengen. Om zo de uniekheid van Antarctica zoveel mogelijk te kunnen vrijwaren.

Verder kan je verschillende lezingen volgen om meer te weten te komen over dit betoverende continent.  Elke avond is er ook een briefing over de locatie voor de volgende dag en welke landings gepland zijn (plan A) maar meestal wordt het plan B,C,D,…. Omdat het weer hier zo veranderlijk en alles bepalend.

Dag 7-8-9-10-11: Antarctica

We hebben de afgelopen 2 dagen geluk gehad met de Drake passage. Met golven tot 5 meter was het eerder de Drake lake dan de Drake shake. Dankzij de gunstige wind komt vroeger dan voorzien het Antarctische schiereiland in zicht. Omdat er maar 100 passagiers te gelijk aan land mogen, wordt iedereen ingedeeld in een kleurgroep ( wij waren ingedeeld bij de groene groep).  Je kleur wordt door het speakersysteem afgeroepen als het tijd is om naar de Zodiac te gaan. Je passeert eerst langs de mud room (Een ruimte aan boord waar elke kajuit zijn plek heeft om de laarzen, reddingsvesten in op te bergen. Via de mud room stap je in de Zodiacs) en zo zijn we op weg naar onze ontmoeting met de pinguïns (met geurtje), zeehonden en zeeolifanten, die liggen te slapen op het strand. Bij de eerste voet die we aan wal zetten overvalt ons een gevoel dat met geen woorden te omschrijven is. Het ongerepte, de dieren, de lucht,… zelfs de beste foto doet de unieke ervaring geen recht aan.

De volgende dagen genieten we met volle teugen en maken herinneringen voor het leven. Elk ochtend konden we een zodiac toer maken en aan land stappen, rond de middag voer het schip naar een andere locatie.

• In Wilhelmina Bay worden we omringd door zingende walvissen, waarvan er 1 onder onze zodiac zwemt, je beseft dan pas hoe groot zo`n dier is.
  • Op Petermann Island kunnen we verschillende pinguïn soorten bewonderen
  • In Paradise bay liggen we vlakbij het Argentijnse onderzoeksstation,Almirante Brown. Hier maken we een prachtige zodiac cruise met zicht op afkalvende gletsjers en spotten we vogelnesten tegen de kliffen. Als kers op de taart worden we verrast met een Zodiac die dienst doet als bar en Champagne serveert.
  • Op Danco island maken we kennis met de ezelspinguïns en hebben we een goed zicht op het schip en de omringende omgeving.
  • In Pleneau bay gaan we in de voormiddag op kajak excursie. weeral onvergetelijk. Je krijgt hiervoor een droogpak in bruikleen. Vanuit de zodiac stap je over in de kajaks. Pleneau bay is gekend als de iceberg graveyeard. Door de stromingen stranden hier veel ijsbergen, wat adembenemede en uniek beelden oplevert. Ideale baai om te kajakken, door de kleine kreekjes en de stilte van de kajaks hebben we veel zeehonden en pinguïns van dichtbij kunnen bewonderen. Het schip blijft hier nog even liggen omdat het tijd is voor de verrassing van de dag: de polar plunge. Met andere woorden een sprong in het ijskoude water. Een letterlijk adembenemend ervaring. Je krijgt een harnas met touw aan en springt per 2 van een zodiac die naast de zijkant van het schip ligt in het water, met niets anders dan je badkleding aan. Als je je aan de sprong gewaagd hebt, krijg je in een ruil een oorkonde en een sterk drankje nadien.
  • Nadien zijn we door het nauwe Lemaire kanaal gevaren met de kenmerkende bergen: Una peaks
  • Neko harbour staat gekend als continentale landing, hier kan je echt voet aan wal op het continent zetten. Hier leven ook pinguïns die wat hoger op de berg wonen en met een soort glijbaan systeem naar beneden komen: Pinguïn highway. Het weer slaat hier snel met felle windstoten waardoor we terug naar het schip moeten. De komende dagen zijn de weersvoorspellingen niet best.
  • We nemen onze toevlucht op Deception island. Een totaal ander landschap. Dit ringvormige eiland is eigenlijk de caldera van een actieve vulkaan en een voormalige basis voor walvisvangst. Lees meer over Deception island Omdat de weersvoorspellingen voor onze terugreis zeer slecht zijn ( golven tot 13 meter) besluit de kapitein dat we met een omvaart  terug varen.
  • Hierdoor passeren we langs Elephant Island, Nadat het, Endurance van  ontdekkingsreiziger Ernest Shackleton in 1916 zonk, maakten hij en zijn bemanning een barre tocht naar Elephant Island. Shackleton en vijf mannen zeilden naar South Georgia voor hulp, terwijl de 22 anderen meer dan vier maanden op Elephant Island leefden tot hun terugkeer, en een hut bouwden op Point Wild. Dankzij de goede stuurkunsten van onze kapitein konden we het monument op Cape Wild aanschouwen.
ijsberg in Antarctica
bergen in Antarctica
walvisstaart in Antarctica
pinguïn in Antarctica

Dag 12-13: Drake passage

Omdat we het slechte weer moesten omzeilen hebben langer over de terugreis gevaren. Onder een strakke blauwe hemel, met golven van 8 meter bereikten we in de ochtend het rustige Beagle kanaal. We konden nog genieten van dolfijnen, enorm veel vogels en een verre blik op de de  Magellanic pinguïns op Martillo Island. Als afsluiter werden we verwelkomt door 2 walvissen in de haven van Puerto Williams

Dag 14-15-16: Puerto Williams- Santiago de Chile- Amsterdam- Antwerpen

In de namiddag maakten we onder de stralende zon een wandeling naar een uitkijk punt hoog boven Puerto Williams. Langs een prachtig bos tot waar een met mos begroeide hoogvlakte begint.

De volgend morgen vertrok onze vlucht al vroeg terug naar Santiago de Chile waar we nog konden genieten van enkele uren zon aan het zwembad voor we de volgende middag de vlucht terug naar Amsterdam nemen, die de volgende ochtend aankomt. Nog de Thalys terug en hiermee zijn we terug waar het allemaal begon 2 weken geleden. We hebben prachtige dingen beleefd waar we nog vaak aan gaan terugdenken. Momenten om te koesteren.